Olo on jo kohtuu rauhallinen,
jouluvalmistelut on pulkassa,
huomenna vielä Alkoon, eihän noin montaa vapaata selvinpäin kestä.

Huomenna on vielä lyhyt työpäivä ja iltapäivä aikaa hoitaa asioita,
kämppikselle pitää haalia vielä laskettelulasit, jotka ovat kaupassa vaihtuneet vääriksi
ja toiset, jotka on vielä maksamatta.

Yllättävän kotoisa olo,
olen yksin, kissojen kanssa,
entisessä kodissa.
Hämmentävää,
ei ahdista eikä jännitä.
Kissavahtina saan olla joulupäivän aamuun asti,
sitten otan siirtymän kohti pohjoista,
kotia.

J aikoi hoitaa jouluruoat,
varsinaisita jouluaterioista saavat tosin luvan huolehtia anoppi ja isä,
kumpikin erikseen, omilla tahoillaan.
Kunhan on jotain pientä,
jotain hivenen isompaa kuin yleensä.

J saa minulta kolme lahjaa:
jääkiekkoa varten alupuvun, sellaisen vähän paremman.
suklaata ja keittokirjan.
päänhierojan.

isälle menee:
eränkävijän vuosikirja ja kaksi poltettua cd:tä.
shampoota ja hoitoainetta.

äidille:
shampoota, hoitoainetta, käsirasvaa ja saippuaa.
päänhierojan.

veljelle:
shampoota ja hoitoainetta.
lahjakortti 30€.

mummolle ja anopille:
käsirasvaa ja saippuaa.

Kämppis saa:
Lehmämukin ja rafaello-karkkeja.
kuorinta-aineen.

Tallinpitäjä ja vuokrahevosten omistajat
saivat viinipullon kukainenkin.

Hyville ystäville:
suklaata ja päänhieroja

ja parille ystävälle, jotka lisättiin lahjalistalle vielä viime metreillä menee suklaata.

Minä olen aika tyytyväinen kokonaisuuteen,
todella tyytyväinen,
ottaen huomioon kuinka viimetinkaan asioiden hoitaminen taas jäikään.


Minä taasen olen jo saanut pussillisen lahjoja,
oletan niissä olevan suurimmilta osin suklaata,
isältä sain joulurahaa, 150€, joka on kaikki käytetty jo lahjoihin.
J on ostanut Lauri Tähkän kokoelmalevyn ja jotain muuta.
Äidiltä saan villapaidan, ainakin.
Kämppis antoi minulla vanhan mp3-soittimensa, se oli aika ihana.

Hyvä joulu tästä tulee,
vaikka silti, ainakin toistaiseksi vielä, aion pitää kiinni aiemmin lupaamastani.